Vinterferie i
Jokkmokk

I år 2011 går vinterferien ikke til Tandådalen, hvor vi har været de seneste år. Vi har i flere år snakket om at vi godt kunne tænke os at komme en tur til Jokkmokk den første weekend i februar, hvor samerne holder vintermarked, så det skal vi i år sammen med vores gode venner. Vi skal også op og se ishotellet som ligger ca. 260 km nordligere. Der er omkring 1800 km til campingpladsen i Jokkmokk, hvor vi har bestilt plads. Vi regner med at bruge 2 uger på turen. Det er rart at have godt tid til at køre, det er jo ikke til at forudse hvordan vejret bliver på turen derop og vi skal jo også helst være der nogle dage når vi kører så mange kilometer . Billedet i venstre side er torvet i Jokkmokk i flot solskin i juli måned 2009.

Vi skulle mødes på Mødepladsen i Malmø fredag kl. 1200, vi blev lidt forsinkede så vi var der først kl. 1220. Vi kørte til en rasteplads nord for Jönköping ved  Brahehus Borgruin og øen Visingsö som er en ø i Vättern, der overnattede vi også da vi var på vej til Nordkapp i 2009, der er lidt støj, men det er ok. Det var meget sjovt at se pladsen i vintertøj, kontra flot solskin sidst vi var der. Der er 475 km fra os til pladsen.

Vi fortsatte nordpå, vi kørte ad E 4 og vejene var gode, de var våde så campingvogne og biler ligner noget der er løgn, men der er ikke noget sne eller is.

Undervejs kom der pludselig et skilt hvor der stod velkommen til China og vi troede jo at det var en grillbar som der jo er så mange af, men det var et kinesisk inspireret hotel, det var meget flot.

Det gik godt mod nord, så vi rullede 545 km på næste dags etape og vi endte på Lusnefors Camping lidt syd for Søderham. I første omgang ledte de undværlige GPS'er os ind på en cykelsti, den var ikke helt bred nok til campingvognene, men de er jo flinke til at lave vändpladser her i Sverige så vi fandt en alternativ vej. Pladsen lå helt ned til et stort vandområde, hvor der de bedste muligheder for at fiske. Lejerchefen er fra Holland og han fortalte at folk kom fra det meste af Europa for at fiske der. De havde meget sne, men ikke så meget som de havde haft, de havde fået 1,46 m, så pladsen var lidt trang, men vi fik mast vognene ind. Som altid havde svenskerne tændt på og skulle grille så vi blev inviteret på øl, vin og pølser, og fik en snak på svensk/dansk efter bedste evne.

Det er spændende at se hvordan der ser ud næste morgen, det var mørkt da vi kom. Der var flot, helt ud til vandet.

Det kan dårligt blive smukkere.

Elgen på billedet er desværre ikke levende, den er lavet af grene og mos, men på afstand ganske fin. Campingchefen (som har lavet den) fortalte at han havde lavet den en fredag og sat den ud og lørdag morgen omkring kl. seks var der en som havde set den og ringede til nær og fjern og fortalte at der var en elg på campingpladsen, det var der også meeeeen.

Der blev sørget godt for fuglene.

Vi fortsatte nordover endnu engang og regnede med at nå Umeå, det skulle ikke være så sent for vi skulle jo gerne se VM håndbold finalen mellem Danmark og Frankrig. Da vi kom til campingpladsen var der ingen mennesker, men bommen stod godt nok åben, men det var ikke til at vide hvor længe den ville det, så vi valgte at ligge den den p-plads som var ryddet for sne lige uden for bommen.

Vi konstaterede at vores batteri ikke havde det så godt, det er ellers kun 1½ år, så vi skulle ud og have fat i et nyt, det mistede spændingen med det samme hvis vi belastede det. Den aften måtte vi køre strøm på flere gange med generatoren. Godt den var med ellers havde vi nok ikke kunnet holdt strøm så vi kunne have varme på, godt nok var der ikke mange frostgrader men alligevel.

Der var jo stadig et på kilometer tilbage en tre - firehundrede til Jokkmokk så dem åd vi med et stop undervejs, hvor vi fik et nyt batteri. Efterhånden som vi er kommet længere op er her mere og mere sne, der er efterhånden nogle pæne bunker rundt omkring. Det første stykke  var vejene stadig helt ryddede for sne og is, men det ændrede sig da vi passerede grænsen mellem Västerbotten og Norrbotten, som er mellem Skellefteå og Piteå, så måtte hastigheden ned.

På vejene er der nu det man i dk kalder sort is. Der er et helt specielt lys her oppe nær polarcirklen. Prøv og se lyset over træerne, det var fantastik flot.

På toppen af fjeldene i baggrunden skinner solen det er det eneste sted den skinner, det ser mærkeligt ud.

Så nåede vi polarcirklen, den er 11 km før Jokkmokk.

Ved polarcirklen er det bygget et "sametelt" men som det ses er der ikke meget telt over det, men man kan sidde og hygge sig hvis man har lyst til det, men vi undlod, der var ikke koldt nok :-)

Vi nåede frem til campingpladsen i Jokkmokk mandag ca. kl. 1600- Her var nogle få vogne, mest autocampere. Normalt har pladsen lukket på denne årstid, her er kun åbent på grund af markedet, men der skulle komme flere i løbet af onsdag og torsdag. De har da fået lidt sne her.

Tirsdag morgen omkring kl. 0730, det er ikke nordlys meeeen flot så det ud.

Lidt sne er der kommet, så der er blevet lavet en bunke. Så ryddes der sne, det er en ordentlig skovl.

Så er der dømt hygge med varmrøget sild, efter en køretur på 1880 km, det må være fortjent.